Ersättning vid flygskador


Om olyckan varit framme och ditt bagage har blivit skadat i samband med en flygresa är flygbolaget ersättningsskyldigt. Accent samarbetar med flera flygbolag för att på bästa sätt kunna hjälpa dig som resenär med ersättning av resväskor och resetillbehör. Observera att vi ej ersätter specialbagage som sportutrustning eller barnvagnar.


Undersök ditt bagage 

Tänk på att alltid kontrollera din resväska direkt på flygplatsen så att du kan anmäla eventuella skador till flygbolaget. Om du inte upptäcker skadan förrän efter du lämnat flygplatsen tillåter de flesta bolagen att du anmäler skadan inom 7 dagar.


Så här gör du:

När du anmält ditt skadade bagage till flygbolaget sätter de samman en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) eller en Damage report till dig. Giltighetstiden för en PIR-rapport varierar mellan olika bolag  så läs nog igenom informationen som du fått från just ditt flygbolag.


Gå till din närmaste Accent-butik och ta med dig RIP-rapporten samt din trasiga resväska. Om du har kvar kvitto eller kontoutdrag på din resväska är det bra om du tar med det (oavsett om du köpt din väska hos oss eller ej. Det underlättar värderingen). Kvitto är dock inget krav. Se kontaktuppgifter till våra butiker här.


Vår personal bedömer om väskan går att reparera eller om den måste ersättas. I de fallet den måste ersättas gör de även en bedömning av värdet. Om modellen inte finns i vårt sortiment, får du välja en likvärdig resväska i samma prisklass.


Om kvitto saknas utgår vi från de priser som finns på varumärkets officiella hemsida eller från en återförsäljare av varumärket. Efter 1 år minskar din resväska i värde. Generellt brukar man anta en värdeminskning på 10% per år upp till 5 år. Dessa riktlinjer kan dock variera mellan olika flygbolag.


När du fått din nya resväska har du som medlem i Accent 30 dagars bytesrätt och som icke medlem 14 dagar. Vid flygskadehantering gäller ej öppet köp. Bli medlem här.


I det fall du önskar kontanter istället för en ny resväska ber vi dig vända dig direkt till ditt flygbolag för ersättning.


Vi samarbetar med följande flygbolag:


Air France (AF)

Blue1 (KF)

British Airways (BA)

Brussels Airlines (SN)

CSA Czech Airlines (OK)

Emirates (EK)

Ethiopian Airlines (ET)

Finnair (AY)

Fly Nordic (LF)

Iberia (IB)

Icelandair (FI)

KLM Royal Dutch Airlines (KL)

LOT Polish Airlines (LO)

Lufthansa (LH)

Norwegian (DY)

Novair (Apollo) (N2+NVR)

Primera Air (PF/6F)

SAS Scandinavian Airlines (SK)

Tap Portugal (TP)

Tuifly Nordic (6B, BY)

Thomas Cook Airlines (DK)

Widerøe (WF)